Meerssen verdient het echte verhaal.

 

Het huidige college van B&W mag terecht trots zijn op wat er zoal wordt gerealiseerd in de gemeente.

In hun recente publicatie worden een aantal projecten opgesomd, die dit ondersteunen, zoals de renovatie Proosdijpark, de herinrichting van de Maastrichterlaan en de Kookstraat, de start van enkele woningbouwprojecten in de kernen, de ondersteuning van de realisering van de Agnespoort voor de kern Bunde, de noodzakelijke opknapbeurt van de begraafplaatsen etc., het accommodatiebeleid en de waterprojecten.

Over de daadkracht van het College heeft BRUG-M geen twijfels, ook dat mag gezegd worden.

 

Maar wat niet in de schijnwerpers staat is dat, wat niet wordt uitgevoerd, maar waarvan wèl aan de inwoners gevraagd wordt om financieel bij te dragen.

Immers Meerssen is al jaren de gemeente in Limburg met de hoogste woonlasten volgens het overzicht van de provincie, terwijl ook al jaren ieder jaar er weer een fors overschot overblijft bij het opmaken van de jaarrekening.In 2024 zelfs 3,8 miljoen euro!

 

De raming bij het opstellen van de begroting is derhalve ruimer dan noodzakelijk is om de nodige zaken uit te voeren.

De inwoners moeten dus betalen voor ambities die door verschillende redenen niet uitgevoerd worden. Dat levert dus onnodig hoge woonlasten op, die niet alleen maar vooral door OZB-stijging betaald moeten worden.

En dat merken onze inwoners.

 

Het College weet dat die ambities niet haalbaar zijn soms door factoren, die zij ook niet kunnen beïnvloeden, maar juist als ze dat weten en dat dat al enkele jaren het geval is, moeten ze daar door de inwoners geen prijs voor laten betalen.

 

BRUG-M probeert al jaren de gemeenteraad te overtuigen van deze onnodige OZB- verhoging, die de coalitie heeft vastgelegd op een stijging met 3,5% per jaar. De meeropbrengst van zo’n stijging is circa € 180.000. Onnodig, geld dat je echt niet nodig blijkt te hebben als je naar de jaarresultaten kijkt.

Ook voor dit jaar 2025 wordt nu al een overschot verwacht van bijna 2 miljoen euro!

 

En wat gebeurt er dan met dat overschot? Ja dat gaat de spaarpot in, de Algemene Reserve.

En wat is dan de conclusie: wij staan er financieel goed voor, we zijn een rijke gemeente!

 

Helaas kijken de raadsleden van de coalitie te weinig kritisch naar deze ruime methode van begroten.

 

Ook in de vergadering van 3 juli heeft de fractie bij monde van Gerrit van der Bijl een hand uitgestoken naar de raadsleden om iets te doen met de vraag van het College “geef ons uitgangspunten mee voor de begroting 2026”.

Gelet op het totale overschot van bijna 15 miljoen euro over de afgelopen vijf jaar was ons voorstel om bij de voorbereiding van de begroting 2026 eens uit te gaan van minimaal een bevriezing van de OZB-inkomsten tov 2025 en een verlaging van het rioolrecht (€ 433 in Meerssen en € 138 in Mook en Middelaar).

Geen van de fracties heeft deze uitgestoken hand willen aannemen, omdat zij “een integrale afweging van inkomsten en uitgaven” willen afwachten daarmee de wethouder volgend en niet zelf kritisch redenerend.

 

Het valt toch niet uit te leggen dat het missen van de meer-inkomsten van ca. € 180.000 op een begroting van ca € 60 miljoen onverantwoord zou zijn.

 

Hier was dus sprake van -politiek gedreven- onwil om ons amendement te steunen.

 

Bij de begrotingsbehandeling in november zullen we hier zeker op terugkomen.

 

 

Dat is het echte verhaal, dat de inwoners maar eens duidelijk moet worden gemaakt.

Dat verdient Meerssen.