VRAGEN VAN BRUG-M AAN HET COLLEGE

NAAR AANLEIDING VAN VOORLOPIGE SLUITING ONTMOETINGSPUNT ‘DE KETEL’

 

Op de facebookpagina van Ontmoetingspunt De Ketel verscheen gisteren (dinsdag 14 oktober) het bericht dat deze huiskamer in Meerssen-West “voorlopig gesloten is vanwege een tekort aan vrijwilligers.” Verder staat vermeld: “Dit geldt ook voor alle activiteiten.”

Een triest bericht en zo jammer voor iedereen die bij De Ketel betrokken is. Dit lijkt ons bijzonder vervelend voor de huidige én eerdere medewerkers van De Ketel, alsook voor de bezoekers van dit Ontmoetingspunt. 

Naar aanleiding van de tijdelijke sluiting van Ontmoeting De Ketel in Meerssen-West heeft de fractie BRUG-M schriftelijke vragen gesteld aan het College van B&W.

Hieronder de brief die naar het College is verstuurd:

 

Geacht College,

Op de facebookpagina van Ontmoetingspunt De Ketel verscheen gisteren (dinsdag 14 oktober) het bericht dat deze huiskamer in Meerssen-West “voorlopig gesloten is vanwege een tekort aan vrijwilligers.” Verder staat vermeld: “Dit geldt ook voor alle activiteiten.”

De fractie BRUG-M is onaangenaam verrast door deze berichtgeving en vindt de ontstane situatie zorgelijk, dit om de volgende redenen:

  • Diverse activiteiten voor en dienstverlening aan inwoners vallen nu (tijdelijk?) weg, zonder dat duidelijk is hoe het verder moet en wat het alternatief is.
  • Blijkbaar heeft het inschakelen van een professionele organisatie (Trajekt) voor de coördinatie van De Ketel niet geleid tot verbetering, gelet op het feit dat er nu een tekort aan vrijwilligers is ontstaan (hetgeen vóór de verandering in coördinatie niet het geval was). Zoals bij u bekend heeft de fractie BRUG-M destijds niet ingestemd met de wijziging in de coördinatie van De Ketel.
  • Vrij recent heeft de gemeenteraad nog een voorstel van het College om € 55.000,- te investeren in De Ketel (voor vernieuwing van de keuken en de toiletten) behandeld en werd met dit voorstel ingestemd. Op geen enkele wijze is toen door het College van B&W melding gemaakt van signalen die wezen op een risico op (tijdelijke) sluiting van het Ontmoetingspunt.
  • Wij verbazen ons over het feit dat wij als raadsleden dit bericht via social media moeten vernemen en niet eerder door het College zijn geïnformeerd.

Naar aanleiding van het bovenstaande hebben wij de volgende vragen aan het College:

  • Is over de voorlopige sluiting door Trajekt overleg gevoerd met het College, c.q. de verantwoordelijke wethouder? Met andere woorden: is het besluit tot sluiting met de gemeente afgestemd voordat dit naar buiten werd gebracht?
  • Wat is de reden dat de raad niet hierover door het College is geïnformeerd?
  • Zijn er oorzaken bekend waardoor het tekort aan vrijwilligers is ontstaan? Zo ja, welke?
  • We nemen aan dat het probleem en reden van de voorlopige (tekort aan vrijwilligers) niet plotseling ontstaan is. De vraag is dan: Was dit eerder bij het College bekend en zo ja, sinds wanneer?
  • Dient Trajekt niet een jaarrapportage op te leveren met hun bevindingen, waardoor problemen zoals die zich nu voordoen eerder aan het licht komen?
  • Wat is de reden dat dit probleem of in elk geval het risico daarop niet werd vermeld in het recente raadsvoorstel voor bouwkundige aanpassingen in De Ketel en ook niet aan de orde is gekomen tijdens de behandeling in de raad?
  • Wat betreft de activiteiten in De Ketel is bij ons bekend dat er o.a. een inloopspreekuur van Maatschappelijk werk is, Nederlandse les voor Oekraïners, een inloopspreekuur van Vluchtelingenwerk en een post voor bloedprikken. Wat betekent de tijdelijke sluiting voor deze diensten, alsook voor de andere, niet genoemde activiteiten?
  • Hoe denkt Trajekt, c.q. het College de ontstane probleemsituatie op te gaan lossen? Welke acties worden daartoe ingezet?
  • Op welke termijn verwacht Trajekt, c.q. het College dat de voorlopige sluiting wordt opgeheven en weer activiteiten in De Ketel zullen plaatsvinden? Met andere woorden: wat is het toekomstperspectief?
  • In het verlengde van de vorige vraag: wat betekent dit voor de voorgenomen gebouwelijke aanpassingen (ad. € 55.000,-) van het pand waarin De Ketel gehuisvest is? Gaan die door? En wat als er geen duurzaam perspectief is?
  • Welke gevolgen heeft de voorlopige sluiting voor het contract met en de dienstverlening door Trajekt? Daarmee doelen we met name op de financiële aspecten. Immers: nu er geen activiteiten in De Ketel plaatsvinden is de vraag wat de medewerkers van Trajekt dan gaan doen.

Gelieve deze vragen schriftelijk te beantwoorden voor de OoRa van volgende week, waarin we dit onderwerp tijdens de rondvraag aan de orde willen stellen.

Met vriendelijke groet,

namens de fractie BRUG-M:

Jan Gulikers,

fractievoorzitter.