BRUG-M STEMT IN MET NIEUWE KOERS VOOR DE MTB

Tijdens de raadsvergadering van 11 december stond o.a. het raadsvoorstel ‘Koersnota Sociaal Ontwikkelbedrijf Maastricht-Heuvelland’ op de agenda. De fractie BRUG-M heeft van harte ingestemd met dit voorstel, dat unaniem werd aangenomen. Met de nieuwe koers is er voor met name de MTB een helder perspectief ontstaan voor de toekomst - en dat is belangrijk voor het bedrijf zelf, maar vooral voor de mensen die er werken.

MTB

De gemeente Meerssen is een van de aandeelhouders van de MTB, samen met de gemeente Maastricht en de gemeente Eijsden-Margraten. De MTB (afkorting voor Maastrichtse Toeleveringsbedrijven) is er voor mensen die vanwege een beperking of handicap een afstand tot de arbeidsmarkt hebben en ondersteuning nodig hebben. Vanuit de overtuiging dat elk mens kwaliteiten en talenten heeft is het doel van de MTB deze mensen tot ontwikkeling te brengen en te begeleiden naar passend werk en waar nodig ondersteuning te bieden. Dat kan binnen de werkplaats van de MTB, maar uitplaatsing bij bedrijven is ook mogelijk - en dat gebeurt ook. BRUG-M staat positief ten aanzien van de MTB en haar doelstellingen.

Annex en Podium 24

Naast MTB is er nog het bedrijf van Annex, waar diagnostiek plaatsvindt voor mensen met een beperking of anderszins een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Daar wordt onderzocht wat hun mogelijkheden en ontwikkelkansen zijn. En dan is er nog het bedrijf van Podium 24, dat voor mensen die geen betaald werk hebben (en vallen onder de Participatiewet) en moeilijk aan de slag komen een passende werkplek zoekt bij ondernemingen, bedrijven en instellingen. Podium 24 en Annex vallen onder het Samenwerkingsverband Sociale Zaken Maastricht Heuvelland, waartoe de gemeenten Maastricht, Meerssen, Valkenburg aan de Geul, Gulpen-Wittem en Vaals behoren.

Eén ontwikkelbedrijf

De samenwerking tussen MTB, Annex en Podium 24 bestaat al meerdere jaren. In de Koersnota is opgenomen dat deze samenwerking wordt verder doorgezet, maar dan als één bedrijf, een ontwikkelbedrijf voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Formele schotten tussen de drie bedrijven verdwijnen dus, de afstemming en coördinatie kan nog beter verlopen. BRUG-M vindt dat een prima ontwikkeling.

Eerder plan

Een half jaar geleden zag het er echter anders uit. Wethouders van sociale zaken van de deelnemende gemeenten - ja, ook die van Meerssen - hadden een ander plan en maakten dat met veel poeha bekend. En dat plan kwam erop neer dat MTB zou worden ontmanteld en op termijn zou gaan verdwijnen en een nieuw bedrijf zou worden opgericht. Een heuse persbijeenkomst werd belegd om dat nieuwe plan te presenteren terwijl de diverse gemeenteraden niet eens geïnformeerd waren.

Het vreemde was dat er daarvóór door Bureau K&V een onderzoek was verricht, in opdracht van de betrokken gemeenten, naar de toekomstmogelijkheden voor een ontwikkelbedrijf. Het advies van K&V naar aanleiding van hun onderzoek werd echter volkomen genegeerd door de wethouders. Zonder nadere uitleg.

Kritiek

Wat volgde was stevige kritiek: vanuit de MTB zelf, maar ook van diverse raadsleden van de betrokken gemeenten. Tijdens een tweetal informatiebijeenkomsten voor raadsleden gaf BRUG-M-raadslid Jan Gulikers forse kritiek op de plannen van de verantwoordelijke wethouders, met de nodige onderbouwing en inhoudelijke vragen. En hij was niet de enige. Ook raadsleden van andere gemeenten meldden zich met kritische kanttekeningen en lieten weten het plan van de wethouders niet te zullen steunen.

Nieuw plan

Uiteindelijk kwamen de wethouders tot de conclusie dat er geen draagvlak in de diverse gemeenteraden was voor hun plannen en werden die dan ook ingetrokken. De koers werd verzet en dat leidde uiteindelijk tot het raadsvoorstel dat er nu lag en dat ook in de andere betrokken gemeenten aan de orde is gekomen. Een nieuw voorstel en een koersnota waarvoor ook breed draagvlak bestaat binnen de MTB.

‘Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald’ ….

Dat is een bekend spreekwoord en dat is in deze kwestie zeker van toepassing. Goed dat het eerdere plan is ingetrokken en een deugdelijk nieuw plan daarvoor in de plaats is gekomen.

Evenwel: jammer van alle tijd en geld die geïnvesteerd zijn in het eerdere plan van de wethouders. Dat had voorkomen kunnen worden. Er is veel ambtelijke inzet geweest en er zijn de nodige kosten gemaakt voor een plan van de wethouders dat slecht doordacht bleek en waarvoor geen draagvlak werd gerealiseerd. Raadslid Jan Gulikers geeft verantwoordelijk wethouder Molling gevraagd om een overzicht van de gemaakte kosten. Het gaat uiteindelijk om gemeenschapsgeld dat werd uitgegeven. De wethouder deed de toezegging dat overzicht te zullen regelen. We zijn benieuwd.